Social Media Protocol

Template met richtlijnen voor bedrijven

 15,00 excl. btw

(1 klantbeoordeling)

De meest bedrijven hebben een social media protocol. Zonder richtlijnen kun je bij een conflict je nergens op beroepen. Onduidelijkheden zijn in het voordeel van de werknemer. Met dit voorbeeld leg je vast wat er wel en niet mag en wie zich namens het bedrijf naar buiten mag presenteren.

Up-to-date: wet- en regelgeving 2024/2025

Word-document

Direct in je e-mail

Download direct

Eenvoudig invullen

Veilig betalen

Omschrijving

Social Media Protocol voorbeeld

Richtlijnen waarin de belangrijkste afspraken voor het gebruik van social media op het werk zijn vastgelegd. Wat kan/mag wel en wat niet? Het geeft duidelijkheid aan werknemers en management. Zo maak je als werkgever duidelijk wanneer werknemers zich namens het bedrijf mogen presenteren.

Je geeft aan dat er op bepaalde zaken auteursrecht of geheimhouding kan rusten. Verder wordt een aantal regels meegegeven over hoe te handelen bij conflicten. Dit model bevat ook regels over LinkedIn profielen.

Wat moet je zelf invullen

Vul de gegevens van je eigen organisatie in. Aangezien het een snel veranderend landschap is, moet je de code regelmatig evalueren.

Het is beter om geen opsomming te geven van wat je exact onder social media verstaat. Wie weet er bijv. nog wat Hyves of Schoolbank is? Eenzelfde lot kan straks zijn weggelegd voor X, Facebook, Pinterest, Instagram en andere platforms.

Samenvatting

Bevat bepalingen over:

  • Algemene toestemming gebruik social media;
  • Geheime informatie;
  • Online gesprekken met klanten;
  • Recht werkgever om werknemers online te volgen.

Context

Je gebruikt dit document in de volgende situatie:
Het gebruik van social media in organisaties (bedrijven, overheden, non-profit instellingen) is niet meer weg te denken. Medewerkers kunnen ook in hun vrije tijd uitingen doen over hun werk of leidinggevende. Tijdens hun werk kunnen ze via social media in contact komen met klanten, collega’s of concurrenten. Dit protocol biedt houvast voor werknemers en werkgevers.

Wat is een social media protocol?

Een social media protocol (ook wel: social media code) is een aanvulling op de arbeidsvoorwaarden. Het maakt onderdeel uit van de standaard personeelsregelingen, zoals een privacyreglement en internetprotocol. In deze regelingen leg je voor de hele organisatie vast welk gedrag je verwacht. In het algemeen komen de richtlijnen tot stand in overleg tussen werkgever en personeelsleden.

In welk geval gebruik je een social media protocol?

Als de organisatie een bepaalde omvang krijgt, moet je sommige zaken gaan vastleggen. Je hebt niet meer vanzelf gemeenschappelijk gedragen waarden en normen. Die moeten jullie in onderling overleg vaststellen en daarna vastleggen. Dit protocol gaat specifiek over het gebruik van alle vormen van social media tijdens en buiten werktijd.

Specificaties

Bestand

Word-document

Soort

Reglement

Taal / Language

Nederlands

Aantal

3 pagina's

Reviews

1 beoordeling voor Social Media Protocol

  1. Inge Vreekamp

    Heldere puntsgewijze gedragscode. Fijn dat het een word-bestand is, zodat je het zelf aan kunt passen voor je eigen organisatie.

Een beoordeling toevoegen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Stel een vraag

Scholto Bos

Scholto Bos

“Als je vragen hebt, kun je mij gerust een bericht sturen.”

HRM Compleet Bundel
€ 75,00

Om je HRM goed te organiseren heb je een set contracten en reglementen nodig. Wij hebben een bundel van 12 documenten samengesteld. Hiermee heb je het in één keer slim geregeld.

Vaak samen gekocht...