Social Media Protocol voorbeeld
Richtlijnen waarin de belangrijkste afspraken voor het gebruik van social media op het werk zijn vastgelegd. Wat kan/mag wel en wat niet? Het geeft duidelijkheid aan werknemers en management. Zo maak je als werkgever duidelijk wanneer werknemers zich namens het bedrijf mogen presenteren.
Je geeft aan dat er op bepaalde zaken auteursrecht of geheimhouding kan rusten. Verder wordt een aantal regels meegegeven over hoe te handelen bij conflicten. Dit model bevat ook regels over LinkedIn profielen.
Wat moet je zelf invullen
Vul de gegevens van je eigen organisatie in. Aangezien het een snel veranderend landschap is, moet je de code regelmatig evalueren.
Het is beter om geen opsomming te geven van wat je exact onder social media verstaat. Wie weet er bijv. nog wat Hyves of Schoolbank is? Eenzelfde lot kan straks zijn weggelegd voor X, Facebook, Pinterest, Instagram en andere platforms.
Samenvatting
Bevat bepalingen over:
- Algemene toestemming gebruik social media;
- Geheime informatie;
- Online gesprekken met klanten;
- Recht werkgever om werknemers online te volgen.
Context
Je gebruikt dit document in de volgende situatie:
Het gebruik van social media in organisaties (bedrijven, overheden, non-profit instellingen) is niet meer weg te denken. Medewerkers kunnen ook in hun vrije tijd uitingen doen over hun werk of leidinggevende. Tijdens hun werk kunnen ze via social media in contact komen met klanten, collega’s of concurrenten. Dit protocol biedt houvast voor werknemers en werkgevers.
Wat is een social media protocol?
Een social media protocol (ook wel: social media code) is een aanvulling op de arbeidsvoorwaarden. Het maakt onderdeel uit van de standaard personeelsregelingen, zoals een privacyreglement en internetprotocol. In deze regelingen leg je voor de hele organisatie vast welk gedrag je verwacht. In het algemeen komen de richtlijnen tot stand in overleg tussen werkgever en personeelsleden.
In welk geval gebruik je een social media protocol?
Als de organisatie een bepaalde omvang krijgt, moet je sommige zaken gaan vastleggen. Je hebt niet meer vanzelf gemeenschappelijk gedragen waarden en normen. Die moeten jullie in onderling overleg vaststellen en daarna vastleggen. Dit protocol gaat specifiek over het gebruik van alle vormen van social media tijdens en buiten werktijd.
Inge Vreekamp –
Heldere puntsgewijze gedragscode. Fijn dat het een word-bestand is, zodat je het zelf aan kunt passen voor je eigen organisatie.