Wijzigen verenigingsbestuur
Notulen om het besluit vast te leggen voor het wijzigen verenigingsbestuur. Hiermee leg je vast wie de nieuwe bestuurder(s) van de vereniging zijn. De vergadering neemt ook formeel het besluit om de oude bestuursleden te ontslaan uit het bestuur. Hierna geeft de algemene vergadering het bestuur de volmacht het besluit verder uit te voeren. Een verenigingsbestuur zit niet voor eeuwig. Je zal zo nu en dan nieuwe bestuurders moeten benoemen.
Wat moet je zelf invullen
Alle persoonlijke gegevens van de bestuurders. Eventueel, hoewel dat niet verplicht is, of ze in een bepaalde functie zijn benoemd. Het model gaat uit van een benoeming per direct, maar je kan die ook op een andere datum in de toekomst plaatsen.
Samenvatting
Bevat de volgende bepalingen:
- Formele bepalingen over de geldigheid van de vergadering;
- Basis van het besluit;
- Inhoud van het besluit;
- Uitvoeringsbesluit;
- Afronding.
Context
De benoeming van nieuwe bestuursleden is een interne aangelegenheid. Je hoeft er dus niet voor langs de notaris. Wel moet je zorgen dat je het besluit correct neemt. Kijk dus altijd even in de statuten of het huishoudelijk reglement of er bepaalde regels zijn voor dit besluit. Daarna moet het besluit uitgevoerd. Je moet in ieder geval in het Handelsregister een wijziging doorgeven. Dat kan kosteloos met een online formulier.
Wat zijn notulen om een verenigingsbestuur te wijzigen?
Notulen zijn de schriftelijke weergave van een besluit. Dat wil niet zeggen dat er een daadwerkelijke vergadering hoeft te zijn geweest. De besluitvorming kan ook buiten een vergadering hebben plaatsgevonden. Voor de wijziging van het bestuur bij een vereniging is altijd een formeel besluit van de Algemene Vergadering noodzakelijk. Daarin wordt afscheid genomen van de oude bestuurder. De nieuwe bestuurder wordt met name genoemd en benoemd. Waarna een bestuurslid opdracht krijgt tot verdere formele afhandeling van de wijziging.
Wanneer gebruik je de notulen tot wijziging van het verenigingsbestuur?
Altijd als er een wijziging in het bestuur plaatsvindt zal er een formeel besluit van de Algemene Vergadering moeten zijn. Dat besluit moet altijd zijn vastgelegd in notulen. Dat besluit is verplicht op grond van de statuten van de vereniging. Het kan zijn dat er in die statuten nog extra eisen zijn gesteld aan de besluitvorming. Ook in een huishoudelijk reglement kunnen regels zijn. Zeker als er verschillende kandidaten zijn voor de bestuursfunctie. Dan moet er gestemd worden door de leden.
Richard Stoppelenburg –
Prima tekst die je als secretaris/notulist tijd scheelt en de goede richting geeft.
Rianne Scholts –
Ik kreeg een ander document nl: Notulen Besluit Algemene Vergadering nieuwe statuten vereniging; titel van de download is: Notulen Algemene Vergadering wijzigen verenigingsbestuur. Ik kan niets met het ontvangen formulier!!!!
Scholto Bos –
Menselijke fout. Ik heb het gelijk aangepast en je het juiste document gestuurd.