Brief aan Werknemer bij Overgang van Onderneming

 2,00 excl. btw

(1 klantbeoordeling)

Modelbrief om te melden dat een arbeidsovereenkomst is overgegaan naar een nieuwe eigenaar. Door een overname, of verkoop van een deel van de organisatie, is een nieuwe situatie ontstaan. Met deze brief overgang van onderneming geef je duidelijkheid aan de werknemer.

Up-to-date: wet- en regelgeving 2024/2025

Word-document

Direct in je e-mail

Download direct

Eenvoudig invullen

Veilig betalen

Omschrijving

Overgang van onderneming

Bij een bedrijfsovername gaan alle contracten van rechtswege over naar de nieuwe ondernemer. Dat is ook het geval bij een substantieel deel van de activiteiten. De nieuwe eigenaar neemt personeelsleden over met behoud van rechten en plichten.

De overgang is van rechtswege. Werknemers hoeven niet in te stemmen. Ook is er geen verplichting voor de oude of nieuwe eigenaar om iedereen op de hoogte te stellen. Met deze voorbeeldbrief doe je dat juist wel. Als goed werkgever is het verstandig om alle belanghebbenden te informeren.

Wat moet je zelf invullen

Vanaf nu gaan personeelsleden contact onderhouden met de nieuwe eigenaar. In de brief staat een passage dat de werknemer een overzicht ontvangt van zijn laatste situatie in de oude administratie.

Je geeft oude werknemers een overzicht van hun openstaande vakantiedagen, vakantiegeld of andere zaken. Hiermee voorkom je dat er later bij jou als verkoper/oude werkgever vragen of claims terecht komen.

Samenvatting

Bevat de volgende bepalingen:

  • Uitleg juridische situatie;
  • Gegevens nieuwe werkgever;
  • Uitleg overgang;
  • Aankondiging dat contacten lopen via nieuwe werkgever.

Context

Bij een fusie of overname is personeel goed beschermd. Alle werknemers gaan onder dezelfde voorwaarden over. Dat geldt ook als een deel van het bedrijf wordt verkocht. Bijvoorbeeld bij de overdracht van de kantine aan een cateraar. Iedereen die aantoonbaar aan de oude activiteiten waren gekoppeld gaan nu over naar de restauratie. Personeelsleden blijven onder dezelfde arbeidsvoorwaarden werken.

Omdat dit een overgang van rechtswege is, hoef je niets te melden. Als verkopende partij is dat onverstandig. Je hebt vermoedelijk garanties afgegeven bij de overgang van de onderneming. Die lopen jaren. Je kan maar beter zo snel mogelijk duidelijkheid geven aan de bestaande werknemers. Mochten er claims zijn, dan kunnen die direct op tafel worden gelegd.

Specificaties

Bestand

Word-document

Soort

Brief

Taal / Language

Nederlands

Aantal

1 pagina

Reviews

1 beoordeling voor Brief aan Werknemer bij Overgang van Onderneming

  1. B. Lenting

    Nette en goed geschreven brief waar ik zelf nog een paar zinnen aan heb toegevoegd, specifiek voor onze situatie.

Een beoordeling toevoegen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Stel een vraag

Scholto Bos

Scholto Bos

“Als je vragen hebt, kun je mij gerust een bericht sturen.”

Overname Compleet Bundel
€ 100,00

Voor de overname van een BV heb je een set contracten nodig. Wij hebben een bundel van 9 documenten samengesteld. Download in één keer en regel het juridisch goed.

Vaak samen gekocht...