“Wat kan ik doen bij merkinbreuk?” Een merk is een absoluut recht. Dit betekent dat je altijd kunt optreden tegen gebruik waar jij geen toestemming voor hebt gegeven. Dat geldt ook als het woord- of beeldmerk erg lijkt op dat van jou.
Merkregistratie
Als iemand een geregistreerd merk zonder toestemming gebruikt, noemen we dat merkinbreuk. Jouw merk (woord of beeld) is dan bij het Benelux Merkenbureau gedeponeerd. Die hebben onderzocht of het origineel en onderscheidend genoeg is om geregistreerd te kunnen worden. Merkregistratie gebeurt in bepaalde categorie, bijv. kleding, meubels of verlichting. Dit wordt een klasse genoemd. Je bent alleen beschermt in de klasse(n) waarin het depot is gedaan.
Een bijzonder merk is het beeldmerk. Dat is bijvoorbeeld een logo. Vooral grote bedrijven hebben last van namaak, plagiaat of merkpiraterij. Je moet je merk goed beschermen anders verwatert het. Als je inbreuk constateert, dan moet je direct een actie ondernemen door onze modelbrief te gebruiken.
Vormen van Merkinbreuk
Er zijn verschillende vormen van merkinbreuk. De meest eenvoudige om tegen op te treden is de merkpiraat. Die heeft het hele product en merk nagemaakt. Er is geen ander doel dan om via merkpiraterij te profiteren van de waarde van andermans merk. Dergelijk gedrag is niet alleen aan te pakken via het merkenrecht, het is ook een strafbaar feit. Niet alleen de namaak zelf, maar ook het verkopen van namaakartikelen is al strafbaar.
Bekende voorbeelden zijn de namaakartikelen Adidas en Rolex. Merkhouders sporen deze inbreuk zelf op. Zij vernietigen de in beslag genomen partijen als afschrikwekkend voorbeeld. Hierbij is het gebruikte merk niet exact gelijk aan het gedeponeerde merk. Hierbij moet het merk in dezelfde klasse worden gebruikt. Bovendien moet in uiting en benaming voor de consument een verwarringsgevaar zijn. Deze procedures kunnen ontzettend lang lopen en zijn vaak erg feitelijk. Gedurende lange periode had bijvoorbeeld Albert Heijn een reeks huismerken die ze zoveel mogelijk op A-merken wilde laten lijken. De pot huismerk pindakaas leek bijvoorbeeld sprekend op Calvé pindakaas. Toch was merkinbreuk niet eenvoudig vast te stellen.
Profiteren van de Goodwill. Hierbij gebruikt iemand een bekend merk voor een ander product. Dat doet de inbreukmaker met geen ander doel dan te profiteren van de bekendheid van een ander merk. Belangrijk is dat de merkhouder kan aantonen dat zij een bekend merk zijn. Een voorbeeld van een bedrijf dat heel vaak moet optreden is Apple. Zij gaan hier heel ver in en treden ook op tegen vermeende merkinbreuk met ander fruit.
Geoorloofd gebruik
Er bestaat ook geoorloofd gebruik van een merk waarvan je niet de eigenaar bent. Je kunt anderen het recht geven om jouw merknaam te gebruiken. Daarvoor kan je dan een vergoeding vragen. Je sluit dan een licentieovereenkomst. Een voorbeeld is dat je een webwinkel hebt waarin je bepaalde merkartikelen verkoopt. Bij dergelijke verkopen heb je meestal ook het recht om dan de merknaam te vermelden.
Juist op dit terrein zijn merkhouders heel sterk. Een bekend voorbeeld is dat automerken alleen met dealers werken die een contract met hen hebben afgesloten. Onafhankelijke garages mogen dan geen reclame maken dat zij bijv. onderhoud doen van Mercedes. Je mag namelijk de naam Mercedes alleen met toestemming gebruiken. Zo kunnen grote bedrijven hun commerciële belangen verdedigen met behulp van hun merkregistratie.