“Kan ik mijn aankoop in een winkel terugdraaien?” In principe kan dat niet, tenzij het product achteraf niet deugt of niet aan de verwachting voldoet. Het kan zijn dat de winkel een mogelijkheid tot herstel of ruilen aanbiedt. De koop in een winkel verschilt dus enorm van een online aankoop.
Aankoop in de winkel terugdraaien
Je hebt iets in een winkel gekocht. Thuisgekomen blijkt het product toch niet te zijn wat je ervan had verwacht. Dan is het begrijpelijk dat je van de winkelkoop af wilt. Dat doe je door ontbinding van de koopovereenkomst. Bij online weet iedereen dat je het product kan terugsturen. Maar hoe werkt het als je iets in een winkel hebt gekocht?
Verkoper biedt soms mogelijkheden
Soms kan de verkoper je al tegemoet komen, bijvoorbeeld door een ruilmogelijkheid, tegoedbon of zelfs een bedenktijd. De verkoper is daartoe echter niet verplicht. Ook kan de winkel extra voorwaarden stellen aan het mogen terugbrengen van het product, bijvoorbeeld dat het product ongebruikt moet zijn en nog in de verpakking moet zitten.
Gebruik onze brief ongedaan maken aankoop om bij de verkoper te informeren wat de mogelijkheden zijn.
Ontbinden van de koop
Als de verkoper je niet de mogelijkheid biedt om de koop ongedaan te maken, moet je de koop ontbinden. Voordat je mag ontbinden, moet je de verkoper eerst in staat stellen om het product te herstellen of te laten vervangen. Als herstel of vervanging niet mogelijk is, kan je de koopovereenkomst ontbinden. Dat doe je door het sturen of afgeven van een brief aan de winkelier, waarin je aangeeft dat je ontbindt.
Ook is het verstandig om aan te geven waarom je wilt ontbinden. Ook neem je in de brief op dat je het aankoopbedrag terug wilt (een tegoedbon volstaat niet!). Pas als de verkoper er niet mee akkoord gaat, zou je serieuzere stappen moeten ondernemen, zoals het inschakelen van een geschillencommissie of de rechter.
Ontbinding niet altijd mogelijk
Let wel op: ontbinding kan niet zonder reden. Zo moet er sprake zijn van een tekortkoming (het product voldoet niet aan jouw verwachtingen en wat je ervan mocht verwachten). Als je alleen achteraf spijt hebt van jouw aankoop is dat (meestal) niet een reden waar de verkoper rekening mee zal houden.
Je wilt nog wel een goed product
Ook kan het zijn dat het product niet voldoet aan jouw verwachtingen, maar je alsnog een goed product wilt. Als je niet van de koop af wilt, gebruik dan deze brief. Daarbij blijft de koop in stand, maar eis je een deugdelijk product.
Internetaankopen ontbinden
Internetaankopen mag je zonder opgaaf van reden binnen 14 dagen na aankoop (de bedenktijd) terugsturen, waarna de verkoper jouw betaling en verzendkosten moet terugbetalen. Als de webwinkel de verzendkosten niet wilt terugbetalen, gebruik dan onze modelbrief. Die kan je ook gebruiken als het je te lang duurt voordat het geld op je rekening staat. Eigenlijk heb je dus bij online aankopen meer mogelijkheden om een product terug te sturen dan bij een fysieke winkel.