Consumentenrecht

Hoe kom ik van een internetaankoop af?

Hoe kom ik van een internetaankoop af?

“Hoe kom ik van internetaankoop af?” Als je iets online hebt gekocht, heb je een bedenktijd van twee weken. Binnen die twee weken kan je zonder opgave van een reden de koop terugdraaien. Je hebt recht op geld terug.

Als je als consument een product via een webwinkel koopt, geniet je daarbij consumentenbescherming op grond van het consumentenrecht. Eén van die rechten is om zonder opgaaf van redenen van een via internet gesloten koopovereenkomst, het herroepingsrecht. Juridisch heet dat ontbinding van de overeenkomst op afstand. Bij de ontbinding mag je een reden opgeven, maar dat hoeft dus niet verplicht. Het is heel gebruikelijk om online bestelde producten retour te sturen. Bij sommige webwinkels gaat wel 60% retour.

Binnen hoeveel tijd mag ik nog ontbinden?

De termijn, ook wel bedenktijd, waarbinnen je de koopovereenkomst moet ontbinden is standaard 14 dagen. Die kan langer zijn, maar mag niet korter zijn. De termijn gaat in op de dag na de dag waarop je het product hebt ontvangen. Dat is dus wanneer het bij jou is bezorgd door de pakket- of postbezorger. Bestaat de bestelling uit verschillende producten, bijvoorbeeld een broek en een jas, dan gaat de bedenktijd pas in bij ontvangst van het laatste product. Heb je het product opgehaald bij een afhaalpunt, ook dan geldt de bedenktijd, die moet je zelf dan uitrekenen.

Hoe moet ik ontbinden?

Als de webwinkel (op de website) zelf al een modelformulier heeft voor het ontbinden, kan (niet moet) je de aankoop ontbinden door het invullen en verzenden van dat formulier (via de website zelf of per e-mail).

Daarnaast kan je ook ontbinden door het versturen van een e-mail naar de (web)winkel. Dan geef je in de e-mail duidelijk aan dat je de overeenkomst wilt ontbinden, je het product retour stuurt en dat je aankoopbedrag terug wilt. Het is verstandig om dit via een formulier of per e-mail te doen, omdat je moet kunnen bewijzen dat je binnen de bedenktijd hebt ontbonden.
Sommige webwinkels stellen een retouraanmelding gelijk aan een ontbinding, waardoor je niet apart een ontbindingsverklaring hoeft te geven.

De webwinkelier moet binnen 14 dagen nadat je het product hebt ontvangen, de ontbindingsverklaring hebben ontvangen. Vervolgens moet de verkoper het aankoopbedrag en de bezorgkosten terugstorten. Als de webwinkel jouw bericht pas daarna ontvangt, is er normaal gesproken niet ontbonden.

Moet ik de kosten betalen voor het retourneren?

Als je een product naar de webwinkel wilt terugsturen, ben je helaas verplicht om de retourkosten voor eigen rekening te nemen. Dat is alleen anders als de webwinkel zelf al gratis retourmogelijkheid aanbiedt of als de webwinkel je niet heeft medegedeeld dat je zelf de retourkosten moet betalen. Dat staat meestal wel in de algemene voorwaarden (meestal onder het kopje herroepingsrecht). Je hebt meestal ook geen recht op vergoeding van je kosten als je zelf de internetaankoop terugbrengt naar een fysieke winkel.

Webwinkel betaalt niet terug, wat nu?

Als de webwinkel het aankoopbedrag en de verzendkosten niet wil terugbetalen, gebruik dan onze modelbrief. Die kan je ook gebruiken als het je te lang duurt voordat het geld op je rekening staat.